Annonse

Hjemmelaget pålegg etter slaktingen

Nok en gang har jeg hatt mange jern i ilden samtidig, slik at jeg ikke har fått muligheten til å være inne på bloggen, men jeg prøver igjen :) Forrige uke og helgen som var gikk tiden med på å planlegge fest for å feire 30 års dagen til min samboer, og ikke minst skulle jeg lage koldtbord og kaker til 60 stykker, det ble en ny utfordring og ikke minst en ny erfaring, men heldigvis så fikk jeg litt hjelp av mamma og bestemor, så festen, maten og kakene ble en suksess!

Men det var ikke dette jeg hadde tenkt til å gi deg inspirasjon til i dag, det er nemlig noe helt annet. Etter slaktingen i høst fikk du kanskje med deg at jeg tok med meg noen deler fra grisen som ikke er det mest vanlige i dag, og en av disse var tunga. Hva i alle dager skulle jeg med den tenker du sikkert, men denne ble etterhvert til et mørt og utrolig godt pålegg, som jeg serverte til julebrunsjen vi hadde her 2 dag jul. Det er virkelig ekstra stas å kunne servere et pålegg som man har laget selv, også er det mye lettere enn du kanskje tror, og du trenger ikke mange ingredienser eller avansert utstyr. Så hvis du også ønsker å prøve deg på dette, enten fordi du er nysgjerrig på smaken eller fordi du har lyst til å imponere gjester med hjemmelaget pålegg, så skal du få oppskriften jeg har brukt :)  Håper du får lyst til å prøve dette selv om det kanskje høres rart eller vanskelig ut, for jeg kan love deg at det verken er rart eller vanskelig å få til! 
Smaken på innmat er ukjent for mange, men bare vær klar på at det har mer smak enn vanlig kjøttstykker, mest sannsynlig blir du positivt overrasket, så det er bare å sette i gang :) Du kan bruke ferske tunger, slik som jeg gjorde, men de som er saltet blir litt mer rosa og ser mer appetittlige ut. Her er et annet tips som jeg gjorde, nemlig det å koke flere i slengen og fryse dem ned, da har du det lett tilgjengelig når du ønsker noe ekstra. Jeg har brukt grisetunger, men du kan også bruke oksetunger, lammetunger og vilttunger på samme måten, bare husk at jo større tungen er jo lengre koketid trenger den.

Ingredienser:
- 2 stk tunger, ferske eller saltede
- 1 løk
- 1 gulrot
- 1 stilk stangselleri
- 6 pepperkorn 

Fremgangsmåte:
* Ha tunga og oppdelte grønnsaker i en kjele og dekk med vann. 
* La tunga få et oppkok før den skal stå å putre på svak varme i ca. 2 timer.
* For å sjekke om tunga er ferdig kan du se om du klarer å dra av skinnet. Hvis du klarer det er den ferdig. 
* Rens deretter tungen, skinnet er tykt og læraktig og egner seg derfor ikke til servering. 
* Skal du servere den med det samme kan du skjære den i skiver eller i biter og oppbevare den i kraften frem til servering. Hvis du ikke skal bruke den med det samme, kan du fryse den ned slik jeg gjorde for å ha den til en spesiell anledning, da er det fint å legge den i saltlake når du tar den opp igjen fra fryseren. 
Denne tungen kan skjæres opp i tynne skiver, for eksempel ved hjelp av en oppskjæremaskin for ekstra tynne skiver, og brukes som pålegg, men tungen er også anvendelig til annet, som å dele den opp i biter og grille den. 

 Her ble den servert som pålegg til jul sammen med hjemmelaget sylte :)

Ha en strålende helg videre!



Kommentarer

Populære innlegg