Annonse

Slik laget jeg vin med svartsurbær fra egen hage! Trinn for trinn.

I høst startet jeg prosessen med å lage vin med bær fra egen hage, og etter mange måneder med venting og tålmodighet kunne jeg til morsdag endelig tappe den ferdige vinen på flasker :) Jeg laget ikke vin i store kvanta siden dette var første gangen jeg prøvde, men litt over 3 kg med bær ble til nesten 4 liter med ferdig vin som holdt rundt 12 % ;)  Og ja, den ble faktisk drikkenes!

Prosessen med å lage vin har vært lang, men for det meste av tiden har vinen laget seg selv, og når resultatet ble velykket var det absolutt verdt ventingen! Også ble jeg veldig stolt av å få det til og kunne gi det bort i presanger :)


I dag har jeg lyst til å gi deg en liten forklaring på hva jeg gjorde underveis i prosessen for å lage vinen og hvordan jeg kom frem til det ferdige resultatet. Så etter at du har lest dette håper jeg at du får lyst til å plukke bær/frukt til sommeren/høsten, enten fra egen hage hvis du har den muligheten eller plukke hos noen andre, slik at du også kan produsere din helt personlige vin :)

* Det første som måtte gjøres var å plukke svartsurbærene, det var disse jeg ønsket å lage vin av, men de fleste bær og steinfrukter kan brukes som for eksempel kirsebær, solbær, blåbær og moreller, det er også fint å blande ulike typer, bare husk at sukkermengden som tilsettes må justeres ut i fra hvor sure bærene du bruker er. Når bærene skal plukkes er det viktig at dem er modne, jo mer modne dem er desto bedre blir resultatet.
* Deretter måtte bærene renses nøye, det vil si at jeg fjernet dårlige bær, skitt og blader. Det hører tross alt ikke hjemme i en god vin!
* Neste steg var å fryse bærene i brødposer (du kan også bruke plastbokser), og lot dem ligge i fryseren et døgn. Det er som regel nok med et døgn men det er viktig at posen og bærene blir gjennomfryst. Det er to grunner til at bærene fryses, den ene er for å få bort litt av syrligheten siden svartsurbær er veldig sure, den andre grunnen er fordi vannkrystallene "sprenger" fruktkjøttet som fører til at du får ut mer fruktsaft videre i prosessen.
* Når bærene hadde ligget lenge nok i fryseren så hadde jeg dem over i rene dunker og lot dem ligge der til opptining i 2-3 dager. Det er veldig viktig at dunkene er vasket grundig på forhånd! Du vil ikke at vinen blir ødelagt på grunn av at du har vært slapp med hygienen. Viktigheten med hygiene gjelder gjennom hele prosessen.
* Etter ca. 3 dager var det å sette i gang med å knuse bærene, dette gjorde gjorde jeg enkelt ved å bruke mine egne rene hender ;)
* Så skulle det tilsettes gjær. Jeg brukte gjær for hetvin, som jeg blandet ut i litt vann, før jeg blandet det sammen med bærene. Gjæringen startet etter 1-2 dager, men dette kan ta noe lengre tid avhengig av type bær, sødme og modenhet. Det er viktig at dunken oppbevares i riktig temperatur (16-20 grader) for at gjæringen skal starte. Det var ikke vanskelig å skjønne når gjæringsprosessen hadde startet for da begynte det å boble i bærene. Når den hadde begynt å gjære sto den i 4 dager.  Jeg rørte rundt i massen en gang per dag. Bruk helst redskaper av tre. 
* Etter disse fire dagene med gjæring var det tid for å presse råsaften ut av bærmassen. Bærmassen må kastes etterpå, siden dette ikke kan brukes til noe. For å presse ut råsaften brukte jeg en vaskepose for BH som var ren og kokt på forhånd. For å gjøre jobben litt lettere og for å få ut mest mulig av råsaften fra bærene kan du bruke en bærpresse, men hvis du ikke har eller har mulighet til å låne en av noen du kjenner, og i tillegg ikke lager mye vin slik som meg, er dette absolutt ikke en nødvendig investering.
* Etter at bærene var presset og kastes skulle det tilsettes sukkervann i råsaften. Mengden sukkervann som skal benyttes vil variere veldig ut i fra hvor mye råsaft du har og ikke minst typen bær. Uansett hvor mye som skal tilsettes er prosessen den samme, Kok opp vann og tilsett sukker slik at det løser seg opp i vannet, la blandingen avkjøles til den holder 20 grader før det blandes sammen med råsaften.
* Etter at sukkervannet var tilsatt i råsaften, lokket og gjærlåsen var satt på dunken, var det meste av den praktiske jobben min gjort, nå var det bare å smøre seg med tålmodighet og la vinen få kose seg i et temperert rom, 16-20 grader (jeg hadde dunken stående på kjøkkenet under hele prosessen), i ca. 4 måneder.
* Gjæringen freste de første dagene/ukene og etterhvert ble det mer som en putring. Etter at denne putringen i gjærlåsen hadde stoppet måtte vinen stikkes om, det vil si at at den ble tappet over fra en dunk til en annen ved hjelp av en hevert, slik at vinen fikk luftet seg. Dette gjorde jeg 4 ganger i løpet av ventetiden. Pass på å ikke få med bunnslammet ved hver omstikking :)
* Så etter ca. 4 måneder var det tid for å legge siste hånd på verket, nemlig å tappe vinen over i flasker, før jeg stolt og spent kunne gi bort det ferdige produktet i morsdagsgaver.
* Du kan eventuelt bruke tomme vinflasker som du rengjør nøye. Fjern flaskehettene, legg flaskene i såpevann, skrap av de gamle etikettene, vask flaskene ved å bruke en flaskebørste, skyll dem godt og avslutt ved å ha dem i stekeovnen på 150 grader i 15 minutter slik at de gjenværende bakteriene drepes. La flaskene bli avkjølt før du tapper i vinen.
* Vinen tappet jeg over i flasker ved hjelp av en hevert, prøvde å unngå å få med bunnslammet men litt kom med i flaskene allikevel, men det er vel noe av sjarmen med hjemmeproduksjon? ;) Så ble flaskene korket (korkene kokes i 2-3 minutter), og helt tilslutt limte jeg på noen enkle etiketter som jeg kjøpte på europris :) Slike etiketter kan du selvfølgelig lage litt mer ut av, men jeg syntes ikke dette var nødvendig. Det kan også anbefales å sette på flaskehetter som du fester ved hjelp av en hårføner.

Hvis du nå fikk lyst til å prøve å lage din egen vin så husk at det er mange avgjørende faktorer for hvordan resultatet vil bli, blant annet: bærtype og modenhet, bærblandingen, været for sesongen (vått/tørt, kaldt/varmt, sol osv), temperatur ved gjæring, gjærtype, sukkermengde. Og sikkert mye, mye mer!

Det er absolutt mange faktorer å ta hensyn til når man skal lage vin, så det er ikke så rart at det krever kunnskaper og erfaring for å kunne lage en perfekt vin. Dette er jo tross alt levebrødet for enkelte mennesker hvor kunnskapen kanskje har gått i arv i generasjoner, men så avansert har jeg ingen planer om å bli, så den kunnskapen får være meg uviten :) Jeg synes bare at det var utrolig morsomt å prøve å lage min egen vin for første gang, spesielt med bær fra egen hage, og at det utrolig nok ble et akseptabelt resultat. Derfor hadde jeg lyst til å dele denne prosessen med deg i dag og håper jeg at du også ble inspirert til å prøve. Jeg skal nok lage vin igjen til høsten, men da skal jeg nok prøve å blande ulike bærtyper :)

Så hvis du starter i god tid i høst kan du nyte egenprodusert vin til jul! Eller kanskje gi det bort i julegaver :) Det virker langt frem i tid når jeg prater om jul, men tiden går utrolig fort og vinen trenger tid!

Har du innspill eller kommentarer så kom gjerne med dem :)

Kommentarer

  1. Jeg har plukket 5kg aronia i dag og det er veldig fristende å prøve dette! Takk for innlegget :-)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. hei, skal prøve dette da jeg har masse aronia bør. hvor mye sukker/vann pr kg....

    SvarSlett
  4. Hvor mye gjær brukes og hvilken type gjær.?

    SvarSlett
  5. Hei, mine aroniabær har vært til tining i en uke, er de ødelagt da?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar