Annonse

Endelig er det vår! Det spirer og gror i hus og hage :)

Lenge trodde jeg at denne vinteren aldri skulle ta slutt, men når snøen først begynte å smelte ja da gikk det fort og endelig kan vi si at det er vår! 

Nå går vi en spennende tid i møte, spesielt med tanke på hagelivet. Dette blir første gang jeg får følge hagen min i alle fasene fra vår til høst, og som jeg gleder meg! Koser meg med forandringene som skjer hver dag allerede og sesongen har nettopp begynt! Fantastisk :) 
Med en gang snøen smeltet fra bedene mine begynte tulipanene og andre løkplanter å titte frem mot vårsola, både de som sto her fra før og de som jeg plantet i høst.
For hver dag som går er det stadig flere som titter frem og vokser seg større og større. Jeg trodde jeg hadde klart å flytte på alle de som sto her fra før, men det er helt klart at jeg ikke gjorde, for her titter det frem noen overalt. Men det er jo noe av det som gjør det så spennende, at det stadig dukker opp nye vekster i hagen :)

Det er ikke bare ute i hagen at det har begynt å bli liv med planter som spirer. Siden min interesse for hage og blomster kom tydeligere frem når vi flyttet hit, så har jeg i år forsøkt noe som jeg aldri har gjort tidligere, jeg har sådd mange ulike frø med både blomster og grønnsaker!

De begynte å spire veldig fort og de fleste av dem har til og med vokst seg så store at jeg har måttet prikle dem allerede, siden det begynte å bli trangt om plassen i boksene jeg sådde frøene i, og mange av dem begynte å bli veldig lange. Så nå er stua våres full med små planter :)

I stua våres er det store terrassedører med store glassflater som slipper inn masse lys, dette er nok mye av grunnen til at plantene har vokst opp så fort som dem har gjort. Vi har også en stor glassterrasse som kommer til å være nyttig når plantene blir litt større, for når tiden er inne for at plantene skal forberede seg til utelivet i bed og potter, og ikke minst den sterke sola, ja da kan jeg nemlig sette dem ut på terrassen på dager med fint vær, og på den måten kommer plantene til å få en myk overgang og en god tilvenningperiode. 

Det er fantastisk å se utviklingen på alle plantene fra dag til dag, det er nesten så jeg kan se forandring fra morgen til kveld. Følge med på hvordan et frø vokser seg større for å kunne bli til en fullverdig blomst. Og det beste av alt er at jeg forhåpentligvis kan pynte opp hus og hage med egenproduserte blomster i sommer, det er virkelig stas! Hvis det blir noe ut av disse små plantene tilslutt da selvfølgelig, men det satser jeg på. Så nå er det bare å ta tiden og vindusplassen til hjelp, og ikke minst stelle pent med mine søte små blomsterbarn en god stund, frem til de er store nok og været tilsier at dem kan plantes ut.

 Fra første dagen som snøen begynte å forsvinne fra hagen, og ikke minst den dagen jeg sådde det første frøet, begynte jeg med en ting som jeg absolutt ikke angrer på! Og viktigere vil det bli i tiden fremover. Jeg begynte å skrive i en notatbok som jeg kaller for en hagedagbok :) Der skriver jeg opp datoene på alt som skjer i hagen, når jeg sådde hva, når det begynte å spire og mye, mye mer. Da har jeg full kontroll på når jeg bør gjøre hva neste år, og selvfølgelig hva jeg skal gjøre annerledes, slik at jeg ikke gjør den samme feilen to år på rad ;) 


 Ved å skrive en slik dagbok/logg for hagen vil det også bli lettere og huske hva som blomstrer når i løpet av sesongen og dermed blir det lettere å gjøre forandringer, som for eksempel det å sette ned nye planter i et bed, slik at det blomstrer gjennom hele sesongen. Det er jo veldig trist om du ikke har tenkt over det og at alle plantene dine er ferdig blomstret tidlig på sommeren, eller at alle har blomstringsperioden på sensommeren. 


Så skriv en hagedagbok, det vil du ikke angre på! 


Kommentarer

Populære innlegg