Annonse

Kaker som er laget og levert i 2018 :)

Hei og god fredag, endelig er det helg :) 
Jeg har så vidt hatt tid til å lage et par kaker i det nye året, men jeg har jo helt glemt bort å dele dem med deg! Og det er jo virkelig på tide, så dermed skal jeg starte denne helgen med å gjøre akkurat det :)
Jeg har visst hatt litt sansen for rødfarge etter jul, kanskje julens farge fremdeles henger igjen litt, for begge kakene som jeg vil vise til deg i dag ble nemlig i hovedsak røde, men det er ikke noen tvil om at de har veldig ulik utforming!

Den første kaken er kanskje litt på kanten men det håper jeg at du takler. For denne kaken laget jeg som overraskelse til selskapet hvor vi skulle feire 30 års dagen til min kjære samboer, og denne passet jo bra til en mann som fyller 30 år, spesielt når den mannen som skulle få kaken har en humor som ofte er akkurat det, litt på kanten!
Selve kaken er laget av vanlig sukkerbrød som ble stekt i en liten langpanne og to boller som tåler stekeovnen. Den ble fylt i tre lag med ordinære smaker til marsipankake: hjemmelaget vaniljekrem og hjemmelaget jordbærsyltetøy, jeg var så heldig at jeg kunne lage dette syltetøyet med deilige og smakfulle norske jordbær fordi jeg passet på å fryse ned mange bær i sommer, slik at jeg kunne nyte disse særegne bærene litt lenger enn bare i sommer sesongen, for den er ikke akkurat så veldig lang! Men tilbake til kaken ;) Jeg formet kaken slik jeg ville ha den og fylte den, farget marsipan som jeg la over og pyntet litt tilslutt :)
Jeg liker best å bruke vanlig marsipan i stedet for fondant. Har tidligere fått tilbakemeldinger om at det er dette som smaker absolutt best og da er det selvfølgelig det jeg velger å bruke, men dette er veldig individuelt og avhenger av hva hver enkelt foretrekker av smak. Fondant er kanskje noe lettere å forme, men det går også veldig fint med marsipan. For de som aldri har smakt fondant tidligere så har denne en søtere og kanskje en litt mer kunstig smak sammenliknet med marsipan.


Den andre kaken jeg ønsker å vise deg er en kake jeg laget på bestilling. Det skulle være en marsipankake til en 50 års dag. Det var mannen i huset som bestilte en marsipankake til sin kone på hennes 50 års dag, og dette skulle være en god og samtidig fin marsipankake som ikke var alt for søt, dette var det eneste som var kravet ved bestillingen, så dermed hadde jeg ganske løse tøyler for denne kaken, både med smak og utseende :) 
 Så da ble den slik :)
En stor marsipankake hvor jeg brukte sukkerbrød som jeg laget i en firekantet form på 26 cm og en rund form på 26 cm slik at jeg kunne sette sammen disse for å lage et kjempe stort hjerte. Jeg valgte å fylle dette hjertet i tre lag med hjemmelaget rom-og vaniljekrem, aprikossyltetøy og valnøtter. Når den hadde fått det fyllet den skulle var det også her å farge marsipan og ikke minst få kjevlet den ut stor nok før lokket skulle legges på kaken! Dette er alltid en litt nervepirrende del av kakebakingen, men det er en utrolig god følelse når lokket har kommet riktig på ;) Pyntet den tilslutt med litt ulike roser og andre blomster som også ble laget med marsipan og sprøytet på litt icing innimellom blomstene og brukte også dette til tekst. Så alt på kaken var spiselig :) Det gjaldt den første kaken jeg beskrev også. Synes det er fint at alt på en kake er spiselig slik at de som skal spise den ikke må sitte å plukke av pynten for å spise et kakestykke, stort sett hvertfall!
 Litt blomster og glitter gjør seg alltid <3 
 Lager nesten alltid en fin kant nederst på en marsipankake, syns personlig at den får et renere inntrykk og en mer helhet på denne måten :) 
Begge kakene ble tatt veldig godt imot og tilbakemeldingene for både smak og utseende var helt overveldende! Det er utrolig koselig med slik respons når man får tilliten og ansvaret for å lage en kake til noen og som det går med noen timer på :) Med tilbakemeldinger som tydelig viser at både den som bestilte og den som mottok kaken er veldig fornøyd og at jeg har innfridd til forhåpningene, ja det gjør at jeg virkelig får en ny giv og lyst til å fortsette :)

Så da har jeg endelig fått vist deg mine to siste kunstverk, så da er det helt åpent for hva du personlig synes om resultatene eller om innlegget. 
Uansett hva din mening er om dette eller noe annet på denne bloggen, så er du hjertelig velkommen til å dele dine tanker og meninger med meg, som kommentar eller send gjerne en personlig mail :)
Da gjenstår det kun en ting i kveld, og det er å ønske deg en strålende helg! 

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg