Annonse

Sjokolademuffins, fri for gluten, melk og nøtter

God fredag kveld :) 
Nå er det helg igjen og da skal jeg gi deg en oppskrift på noen gode muffins som passer for dem som ikke tåler gluten, melk og nøtter. Disse kan du fint servere nå i julen, bare pynt dem med for eksempel litt ekstra kakestrø i julens farger, men husk å lese på innholdet i de ulike typene kakestrø for noen av dem inneholder både melk og gluten!
Når jeg lagde disse brukte jeg en veldig stor oppskrift for jeg skulle lage til en hel SFO. Jeg synes det var koselig å kunne bruke en oppskrift som tok høyde for alle de ulike allergenene uten at det gikk på bekostning av smaken, slik at alle fikk den samme, så når jeg skulle levere ble det ikke gjort forskjell på de med andre behov. Jeg tror ikke at de andre barna tenkte noe over dette. Men siden jeg lagde til 150 stykker så har jeg delt opp oppskriften til deg, slik at denne vil gi ca. 12 stykker, noe som er mer anvendelig til hverdags :)








Ingredienser: 

- 100 g melkefri margarin, smeltet, 
- 170 g sukker, bruker du en sjokolade med høyt sukkerinnhold kan du nøye deg med 150 g 
- 2 egg
- 150 g glutenfritt mel, her brukte jeg toro kakemiks
- 2 ts bakepulver, se til at denne er glutenfri
- 2 ts vaniljesukker 
- 4 ss bakekakao
- 1/2 ts salt
- 150 g melk, siden det skulle være helt melkefritt og nøttefritt blandet jeg rismelk og soyamelk
- 100 g sjokolade, melkefri, for eksempel odense 55 %

Fremgangsmåte:
* Begynn med å smelte smøret og bland inn melken. 
* Pisk eggedosis av egg og sukker.
* Bland sammen de tørre ingrediensene utenom sjokoladen i en bolle. 
* Tilsett halvparten av melblandingen i eggedosisen, deretter halvparten av smørblandingen, så tilsetter du resten av melblandingen og tilslutt resten av smørblandingen. 
* Hakk sjokoladen i ønsket størrelse og vend dette inn i røren. 
* Fordel 12 muffinsformer i et muffinsbrett og fyll røren i formene, ikke mer enn 3/4 fulle.
* Stek dem på 200 grader midt i ovnen i 10-12 minutter.  
* Sjokoladen kommer til å piple opp i midten, så ikke bli lurt til å tro at dem ikke er ferdige, for du må ikke stek dem for lenge!
 Disse smaker aller best helt ferske og aller helst litt lune ;) 
Du kan godt toppe dem med sjokoladesmørkrem slik jeg har gjort, men dette er ikke nødvendig. 
God helg :) 

Kommentarer

Populære innlegg